preloader
Przejdź do głównej treści

al. Papieża Jana Pawła II nr 2 70-413 Szczecin

Czcionka:

Kontrast:

lupka BIP
lupka BIP

Percepcja wzrokowa

Funkcje wzrokowe często utożsamiane są wadami wzroku lub ich brakiem. Tymczasem percepcja wzrokowa rozumiana jest jako rejestrowanie, organizacja i interpretacja informacji sensorycznych, w tym przypadku wzrokowych. Analiza i synteza materiału wzrokowego zakłada zdolność do wyszczególniania części oraz łączenia ich w sensowną całość i odwrotnie – dzielenia całości na elementy składowe. Ważne jest więc nie tylko prawidłowe działanie narządu wzroku, ale także ośrodków wzrokowych w mózgu. Doskonalenie tych funkcji wspiera naukę czytania i pisania, a także umiejętność odwzorowywania figur, zdolność ujmowania stosunków przestrzennych na mapie czy naukę języków obcych.

Jak doskonalić i rozwijać funkcje wzrokowe u dzieci?

  • odnajdywanie różnic na obrazkach,
  • układanie obrazka z części w oparciu o wzór i bez,
  • grupowanie obrazków w oparciu o jakąś cechę, np. kolor, funkcję użytkową,
  • dobieranie jednakowych obrazków w pary,
  • odwzorowywanie figur,
  • kolorowanie według klucza,
  • wycinanie po śladzie,
  • odrysowywanie od szablonu,
  • pisanie po śladzie,
  • labirynty,
  • zapamiętywanie elementów obrazka i odtwarzanie ich z pamięci,
  • puzzle,
  • układanie klocków,
  • układanki przestrzenne,
  • wyklejanie konturów plasteliną lub skrawkami papieru,
  • łączenie punktów,
  • przerysowywanie w lustrzanym odbiciu,
  • nawlekanie,
  • składanie modeli.

 

W celu uzyskania wskazówek do pracy z dzieckiem w domu, zachęcamy do umówienia się na konsultacje na terenie Poradni.

Na podstawie: Bogdanowicz M., Adryjanek A., Rożyńska M. (2007). Uczeń z dysleksją w domu. Gdynia: Operon.