preloader
Przejdź do głównej treści

al. Papieża Jana Pawła II nr 2 70-413 Szczecin

Czcionka:

Kontrast:

lupka BIP
lupka BIP

Percepcja słuchowa

Funkcje słuchowe rozumiane nie tylko jako odpowiednie działanie narządu słuchu, ale także ośrodków słuchowych w mózgu, pośredniczą w nabywaniu nowych wiadomości oraz w nauce języka, zarówno ojczystego, jak i obcego. Obejmują nie tylko funkcjonowanie słuchu fizycznego, ale także przetwarzanie słuchowe czy prawidłowe zapamiętywanie bodźców słuchowych.

Jak rozwijać funkcje słuchowe u dzieci?

  • uczenie się na pamięć wierszyków, piosenek, krótkich rymowanek,
  • różnicowanie i rozpoznawanie głosów przyrody,
  • wyodrębnianie głoski słyszanej na początku lub końcu wyrazu,
  • powtarzanie ciągów słownych,
  • układanie zdań z usłyszanych słów,
  • liczenie sylab w wyrazach,
  • łączenie sylab dwuliterowych w nowe wyrazy,
  • odtwarzanie słyszanego rytmu,
  • relacjonowanie przebiegu zdarzeń na podstawie usłyszanego opowiadania,
  • rozpoznawanie przedmiotów po dźwięku,
  • łączenie odgłosów zwierząt ze zdjęciami, które je przedstawiają,
  • klaskanie za każdym razem, gdy pojawi się określony wyraz w opowiadaniu,
  • wymyślanie wyrazu na ostatnią literę poprzedniego,
  • łączenie sylab w całość,
  • łączenie głosek w całość, 
  • dzielenie na głoski,
  • dzielenie na sylaby, 
  • różnicowanie głosek podobnych,
  • liczenie wyrazów w usłyszanym zdaniu,
  • wymyślanie par rymów.

 

W celu uzyskania wskazówek do pracy z dzieckiem w domu, zachęcamy do umówienia się na konsultacje na terenie Poradni.

Na podstawie: Bogdanowicz M., Adryjanek A., Rożyńska M. (2007). Uczeń z dysleksją w domu. Gdynia: Operon.